Okres archaiczny XII - V w.p.n.e.
Okres klasyczny V w. - poł. IV w.p.n.e.
Okres hellenistyczny poł. IV w. - I w.p.n.e.
(Dorowie, Jonowie)
od tych ludów greckich pochodzą nazwy porządków: dorycki i joński
ARCHITEKTURA
-budowanie teatrów i świątyń na cześć bogów
RZEŹBA
-rzeźby, płaskorzeźby (marmur, brąz), wyroby ceramicze (wazy)
- ukazanie wyidealizowanej postaci ludzkiej
MALARSTWO
-głównie wazowe
-rodzaje malarstwa wazowego: geometrzyczne, orientalizujące, czarnofigurowe, czerwonofigurowe
-jednolita plama barwna
-polichromia rzeźb, płaskorzeź
DZIEŁA
- OKRES ARCHAICZNY
Achilles i Ajaks grający w kości, Eksekias
Achilles opatrujacy Patroklesa
Bitwa pod Issos, dom Fauna, Pompeje
Tolos Ateny Pronaja, Delfy
Światynia Hery, Olimpia
Światynia Artemidy, Efez
Olimpiejon - światynia Zeusa Olimpijskiego, Ateny
Partenon, świątynia Ateny Dziewicy
Erechtejon, Akropol
Posąg Ateny Partenos, Fidiasz
Teatr Dionizosa, Akropol
Amfiteatr, Epidauros
Świątynia Apollina, Delfy
Artemida z Efezu
Hera z Samos
Moschoforos (niosący cielę), Ateny
kolumny: dorycka i jońska
- OKRES KLASYCZNY
Zeus lub Posejdon z Artemizjonu
Doryforos (niosący włócznię), Poliklet
Diadumenos, Poliklet
Ranna Amazonka, Poliklet
Dyskobol, Myron
Atena i Marsjasz, Myron
Atena Partenos, Fidiasz
Hermes z małym Dionizosem, Praksyteles
Apollo z jaszczurką, Praksyteles
Afrodyta knidyjska, Praksyteles
Szalejaca Menada (Bachantka), Skopas
Apoksymenos, Lizyp
Trzy Mojry ze wsch. przyczółka Partenonu
Procesja panatenajska, Partenon
Artemida, Luwr
Nike z Samotraki, Luwr
Grupa Laokoona
Wenus z Milo, Luwr
kolumna koryncka
- OKRES HELLENISTYCZNY (rodzajowy realizm)
Faun Braberini
Bokser, Apollonios z Aten
Chłopiec wyciągający cierń z nogi
Chłopiec z gęsią (duszacy gęś)
SŁOWNIK
Agora - inaczej rynek. Czworokątny plac, przez którego środek przechodziła główna ulica miasta. Znajdowały się na nim także mównice i siedzenia dla urzędników, a od okresu klasycznego agora była z reguły otoczona przez portyki.
Stoa - wolno stojąca, wydłużona hala kolumnowa, którą zamykała z tyłu ściana, często zdobiona malowidłami. Stoy były miejscem handlu, ale służyły też do odpoczynku lub wykonywania zadań administracyjnych. Ich podstawowym przeznaczeniem było jednak zapewnienie mieszkańcom greckich miast osłony przed deszczem i żarem słonecznym w miejscach publicznych.
Patos -kategoria estetyczna w literaturze i sztuce, używana zwykle dla przedstawiania osób i zjawisk uważanych za szczególnie ważne, przełomowe, monumentalne, traktowanych bardzo emocjonalnie, w kategoriach wielkiej namiętności, rozpaczy itp. Patos posługuje się odpowiednio dobraną, uwznioślającą retoryką, sposobem obrazowania itp., mającymi poruszyć odbiorcę.
Chryzelefantyna - (gr. chrysós - "złoto",elephántinos - "z kości słoniowej"), starożytna technika rzeźbiarska, polegająca na pokrywaniu drewnianych konstrukcji płytkami z kości słoniowej (twarz i nagie partie ciała) i złota (włosy, szaty i ozdoby), wysadzanego ozdobnymi kamieniami, oraz szlachetnymi gatunkami drewna (hebanem i cedrem). Najwybitniejsze dzieła z chryzelefantyny stworzył Fidiasz ( Atena Partenos ) KLIK
Kuros (gr. młodzieniec)- typ posagu przedstawiajacey nagiego mężczyznę z lewą noga wysuniętą do przodu, archaicznym uśmiechem i rękoma opuszczonymi wzdłóz tułowia
Kora (kariatyda) -Podpora architektoniczna w formie odzianej kobiety podtrzymujacej element architektoniczny budowli (Erechtejon, ganek kariatyd) KLIK
Styl mokrych szat (maniera mokrych szat)- kierunek polegający na przedstawianiu kształtów ciała ludzkiego poprzez przylegające do niego szaty (np. Nike zawiązująca sandał) KLIK
Zasada kontrapostu (kontrapost) - Zasada kompozycji polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej, tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę odwrotną KLIK
Portyk - rodzaj ganku lub obejścia kolumnowego stanowiącego część wejściową budowli, niekiedy był to osobny budynek. Formy portyków określane są przez klasyczny porządek architektoniczny. KLIK
Horror vacui - tendencja do całkowitego wypełniania powierzchni obrazu motywami figuralnymi lub ornamentalnymi KLIK
Firnis - rodzaj materiału do angobowania wyrobów ceramicznych stosowany w starożytnej Grecji. Sporządzany z glinki zawierajacej tlenek żelaza. Tlenki żelaza zawarte w glince po wypaleniu przy kontrolowanym dostępie tlenu przybierały kolor od fioletowego do czarnego.
MALARSTWO WAZOWE:
styl geometryczny
styl orientalizujący
styl czarnofigurowy
styl czerwonofigurowy
jak ktoś lubi posłuchać
Starożytna Grecja -tekst
tekst 2
Test
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz